środa, 13 marca 2013

Orzechowo - czekoladowy tort

Jakiś czas temu miałam okazję skosztować nowego ciasta. Orzechowe z rodzynkami, przekładane kremem brzoskwiniowym i ciastkami z galaretką, a na wierzchu kawałki brzoskwiń zalane galaretką. Trochę tego wszystkiego dużo jak na jeden kawałek placka. Absolutnie nic nie mam przeciw wyszukanym potrawom i deserom, jednak bywa, że się przedobrzy. Dlatego wzięłam z przekładańca to, co mi smakowało najbardziej - ciasto orzechowe (pozbawione rodzynek). Jest odrobinę kleiste i wilgotne, absolutnie nie suche. Orzechy i czekolada, to doskonały duet, więc naturalnie krem czekoladowy i polewa przyszły mi na myśl w pierwszej kolejności. I tak oto powstał Tort Orzechowo - Czekoladowy.

Orzechowo - czekoladowy tort

Jeśli chcielibyście podać ten tort na jakąś szczególną okazję, na przykład urodziny, rocznicę lub święto, to warto zrobić go dzień przed, a w ciągu nocy trzymać w lodówce. Ciasto nic nie traci, jest wilgotne i długo zachowuje świeżość.

Receptura:

CIASTO:
7 białek
200 g cukru
3 żółtka
100 g mielonych orzechów włoskich
100 g mielonych migdałów
100 g wiórków kokosowych naturalnych (niesłodzonych, niebarwionych)
3 łyżki mąki kukurydzianej
1 łyżeczka proszku do pieczenia

Białka ubij na sztywną pianę, dodaj cukier, a na sam koniec ubijania dodaj żółtka. Teraz połącz delikatnie z pozostałymi składnikami. Podziel ciasto na dwie równe części i upiecz dwa osobne placki w tortownicy o średnicy 21 - 23 cm. Czas pieczenia dla 1 placka, to 45 minut w temperaturze 160*C / 320*F.

KREM:
100 g cukru
20 g mąki kukurydzianej
4 żółtka
1/4  łyżeczki soli
1 i 1/2 szklanki mleka
100 g mlecznej czekolady
50 g miękkiego masła

Czekoladę drobno posiekaj. Dwie i pół szklanki mleka zagotuj razem z cukrem. W pozostałym mleku dokładnie rozmąć żółtka, mąkę i sól. Do gotującego mleka dodaj mieszankę i energicznie mieszaj, aż zgęstnieje. Masa powinna się zagotować, by straciła surowość i od razu zdejmij z ognia. Dodaj do gorącego, posiekaną czekoladę i mieszaj, aż się rozpuści. Gdy krem będzie gładki, odstaw do wystudzenia, przyklejając ściśle do powierzchni kremu folię spożywczą, dzięki czemu nie musisz w ogóle mieszać podczas studzenia :) Na koniec do schłodzonej masy dodaj masło i dokładnie wszystko połącz mikserem.

GANACHE:
100 ml śmietany kremówki (30%)
200 g czekolady półsłodkiej 
2 łyżeczki masła

Śmietanę podgrzej z masłem, ale na dopuść do gotowania. Czekoladę posiekaj na bardzo małe kawałki (szybciej się rozpuści). Umieść czekoladę w misce, na tyle dużej, by można było dolać śmietanę z masłem i swobodnie wszystko razem wymieszać. Mieszaj gorącą śmietanę i masło z wiórkami czekoladowymi delikatnie, aby polewa nie miała bąbelków powietrza :)

Montaż:
Pierwszy krążek ciasta orzechowego ułóż na talerz lub kratkę do studzenia. Rozsmaruj na nim czekoladowy krem i przykryj drugim krążkiem. Czekoladowe ganache rozsmarój równomiernie na wierzchu tortu.

Udanego podwieczorku życzę :)

Orzechowo - czekoladowy tort

2 komentarze:

  1. Ten tort jest idealny *.* Ostatnio szukałam jednego na moje urodziny, ale widocznie nie był mi on jeszcze dany :< Ale jest już zapisany w zeszycie i za rok na pewno się u mnie pojawi : )
    Cudo !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie raz zdjęcia nie oddają istoty rzeczy fotografowanej - tak jest tym razem. Ciasto jest świetne. A w czekoladowym towarzystwie znika błyskawicznie :) Pozdrawiam

      Usuń

Wspaniale, że dzielisz się ze mną swoją opinią - dziękuję i życzę miłego dnia :)