niedziela, 24 lutego 2013

Sernik Nowojorski


Sernik Nowojorski

 Serniki mają bardzo długą historię sięgającą starożytnego Rzymu,  w średniowieczu przebojem zdobywały świat. Zdecydowanie jest to najlepszy wypiek na świecie, ponadczasowy, z najróżniejszymi możliwymi kombinacjami smakowymi - może być rustykalny w swej formie i podany po królewsku. Dzisiaj proponuję Wam klasyka - Sernik Nowojorski o bardzo kremowej konsystencji, który pokochacie.
Przepis podstawowy znalazłam w mojej ulubionej książce kucharskiej "Desery".

Receptura:

CIASTO:
200 g mąki pszennej
70 g drobnego cukru
100 g masła posiekanego
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka startej skórki cytrynowej
1 jajko
szczypta soli

MASA SERNIKOWA:
750 g kremowego śmietankowego serka
250 g drobnego cukru
30 g maki lub 1 opakowanie budyniu śmietankowego
2 łyżeczki startej skórki cytrynowej
4 duże jajka
150 ml śmietany kremówki ubitej
proszku do pieczenia na czubku noża

DEKORACJA:
500 ml śmietany kremówki lub podwójnej
4 łyżeczki cukru pudru

Nastaw piekarnik na 210*C (410*F).
Z podanych składników zagnieć ciasto kruche. Gdy będzie jednolite i zwarte, uformuj kulę, owiń folią spożywczą i wstaw na 20 minut do lodówki. Po upływie tego czasu, wyłóż ciasto na oprószony mąką blat i rozwałkuj tak, by wystarczyło na dno i 5 centymetrowy brzeg tortownicy. Wyłóż ciastem foremkę, przykryj szczelnie pergaminem i wysyp grochem, ryżem lub kulkami ceramicznymi do zapiekania - zapobiegnie to deformacji pieczonego placka. Wstaw do gorącego piekarnika na 10 minut. Później wyjmij pergamin z "nadzieniem" i podpiecz ciasto kolejne 5 minut. Wyjmij ciasto z piekarnika i odstaw, a temperaturę zmniejsz do 150*C (300*F).

Ser, cukier, budyń (lub mąkę), proszek do pieczenia oraz skórkę cytrynową dokładnie wymieszaj razem na jednolity krem. Dodawaj po jednym jajku nadal mieszając. Na końcu do masy dołóż ubitą śmietanę kremówkę i delikatnie wszystko wymieszaj. Przelej masę serowa do tortownicy z upieczonym ciastem i wstaw do piekarnika na 1 godzinę i 30 minut, aż się prawie zetnie ( 150*C / 300*F). Po upływie tego czasu wyłącz piekarnik uchyl drzwiczki, ale nie wyjmuj ciasta do całkowitego wystudzenia. Gdy sernik ostygnie, wstaw go do lodówki. Przed podaniem udekoruj bitą śmietaną.

Sernik Nowojorski


12 komentarzy:

  1. dlaczego nowojorski? moja mam taki robi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak mawiają swego nie znacie - cudze chwalicie :) atak na serio, to genialnych przepisów na serniki w Polsce mamy niemało :) Lubię jednak podróże kulinarne ogromnie> Pozdrawiam
      Agnieszka

      Usuń
  2. Pod tą nazwą znam całkiem inny serniczek, bo nowojorski, podobnie jak londyński, piecze się w kąpieli wodnej. Jednak Twoja wersja nowojorskiego zapowiada się nie mniej smakowicie. Urocze fotki. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, rzeczywiście polskie blogi podają, że sernik przygotowuje się w kąpieli wodnej, jednakże ja wzorowałam się przepisami amerykańskimi i jeszcze się nie spotkałam z gotowaniem tego sernika :) ale może kiedyś trafię :) Pozdrawiam
      Agnieszka

      Usuń
    2. Ale pieczenie w kąpieli wodnej nie ma nic wspólnego z gotowaniem sernika. Istnieje też sernik gotowany, lecz to zupełnie inna bajka i w dodatku niezbyt smaczna.... Muszę się przyjrzeć, co amerykańskie żródła mowią o serniku nowojorskim:-), bo swoją uwagą zaciekawiłaś mnie maksymalnie. Zauważyłam, że źródła brytyjskie (choćby Nigella) pieką w kapieli wodnej, a polskie blogi chętnie korzystają z angielskich przepisów i pewnie stąd bierze się taka rozbieżność.

      Usuń
    3. a ja nie mam żadnej książki Nigelli :( i korzystam tylko z receptur amerykańskich w typowych przepisach dla tamtych rejonów. Nawet nie wiedziałam, że nowojorski sernik piecze się w wodzie - dlatego żarcik, że gotowany :) Dopiero po Twoim komentarzu zajrzałam na polskie blogi i okazało się, że faktycznie tutaj wszyscy wkładają go w folię aluminiowa i chlup do wody - miło dowiedzieć się nowych rzeczy ;)

      Usuń
  3. pysznie wygląda ale ja nie jestem obiektywna, pożeram wszystkie serniki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i ja uwielbiam serniki :) a ten jest pycha :) Pozdrawiam
      Agnieszka

      Usuń
  4. Zachwyciłam się tym sernikiem , jest dokładnie taki jak lubię:-). WSPANIAŁY:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. NY Cheesecake, to można by rzec przepis stary jak świat, bo już ma ponad sto lat, ale ja też wciąż zachwycam się nim na nowo :) Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam :)
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  6. Sernik jest piękny. :)
    A w jakiej foremce robiłaś? Chodzi mi o średnicę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta receptura będzie odpowiednia dla tortownic o średnicy 19 - 21 cm :) Pozdrawiam

      Usuń

Wspaniale, że dzielisz się ze mną swoją opinią - dziękuję i życzę miłego dnia :)